Helsingør kvindekor

Nyt medlem

Velkommen i koret
Du er meget velkommen til at komme og prøve at synge med i koret.
Vi synger opdelt i 3 stemmegrupper: sopran = de højeste stemmer, 2. sopran =de lidt dybere stemmer og alt=de dybeste kvindestemmer. Når du har prøvet at synge med et par aftener, får du en privat sangprøve med vores korleder; formålet er, at finde ud af om du synger rent - og i hvilken stemmegruppe du passer bedst ind. Herefter kan du så beslutte dig for, om du har lyst til fremover at synge med hver torsdag.

Sang efter noder
Når vi indøver nye sange, synger vi efter noder.
Du skal ikke nødvendigvis kunne læse noder for at starte i koret, men du skal være parat til at sætte dig ind i opbygningen af nodesystemet - og for eksempel kunne følge med i takterne, se om melodien går op eller ned og hvornår der skal synges kraftigt eller svagt. Vi har ikke egentlig undervisning i at læse noder, men ved fælles hjælp, skal du nok lære det, hvis du ikke allerede kan.

Ugentlig koraften
Vi øver hver torsdag kl. 19-21.
En sangaften starter med opvarmning - lidt gymnastik og stemmeøvelser. Herefter synger vi 1 time efterfulgt af 10 minutters pause. I pausen kan du købe kaffe, vin eller øl/vand. Efter pausen synger vi igen til kl. 21, hvor aftenen er slut - skønt mange bliver siddende og snakker lidt længere. Du er velkommen!
Alle gør hvad de kan, for at komme hver torsdag. Er du syg eller på ferie (og det sker jo af og til) vil du helt sikkert blive savnet. Korsang er et fællesprojekt.

Forventninger til kormedlemmerne nye/gamle

Repetoriet bliver sendt til dig på mail senest samme dag. Du kan også finde dem i korets digitale arkiv.

Kommer du lidt senere en torsdag? Intet problem - når bare du ikke forstyrrer undervisningen.

Har du været syg eller bortrejst? Husk at følge op på hvad der er sket på sangfronten, mens du var borte.

Har du bemærkninger til undervisningen eller repetoriet? Tal med dirigenten eller sangudvalget - eller læg en sedde i "ris- og ros-kassen (mail) til bestyrelsen. Alle input er velkomne: Gode ideer, positiv som negativ kritik.

Årlige koncerter
Koret holder 2 koncerter om året: en før sommerferien og en før juleferien. Det er en herlig fælles afslutning på sæsonen, hvor vi gør vores ypperste og fremfører alle de nye numre, vi har indøvet. Nogle år optræder vi også ved andre lejligheder - f.eks. hos foreninger, på plejehjem eller til stævner.

Valgfrie kurser
Hvert år er der mulighed for at deltage i 3 kursustilbud: Et lørdagskursus i foråret, hvor vi synger sammen med andre kor (arrangeret af DASOM, en landsorganisation for kor og orkestre, som vi er medlem af), et weekendkursus i august som vi selv planlægger, kun for vores kor, og i november endnu et weekendkursus i samarbejde med DASOM. Kurserne er fantastiske muligheder, men der er ikke tvungen deltagelse.

Og alt det sociale
I koret sker en masse udover sangen. Også her er det naturligvis helt frivilligt, om du har tid og lyst til at deltage. Koret holder hvert år sommerfest og julefrokost for at afslutte sæsonen med manér. I juli måned kan du, i stedet for kor om torsdagen, være med til hyggegrill- aftener. Derudover kan der også opstå andre arrangementer i løbet af året - en cykeltur til Sverige eller en invitation til fejringen af private mærkedage...?

Hvad koster det?
Det koster 500,- kr. i kvartalet at være medlem af Helsingør Kvindekor. Pengene dækker husleje, afgift til DASOM og Koda og løn til vores dirigent/korleder. Kurser, fester og udflugter betales af dem der deltager, af og til med et mindre tilskud fra korets fælleskasse.

Spørg endelig
Hvis ovenstående ikke har afskrækket dig, glæder vi os til at møde dig. Vi lover dig, at vi vil gøre vores bedste, for at du skal føle dig godt tilpas. Du må til gengæld love os, at du siger til, hvis du har spørgsmål - eller der er noget vi kan hjælpe med.

Tryk her for kontaktoplysninger:Kontakt.